باشگاه مشتریان و تعریف آن

در سال‌های اخیر، رقابت بر سر جذب مشتریان و حفظ آنها به توسعه استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌ای منجر شده است.

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که برای توسعه کسب و کار برنامه تدوین کرده‌اند، ابزارهای مختلف بازاریابی را جذب و در نهایت حفظ مشتریان به کار می‌بندند.

یکی از این ابزارها، باشگاه مشتری است.

در بازاریابی رابطه‌ای، تمرکز اصلی فقط بر روی جذب مشتریان جدید نیست، بلکه گسترش روابط با مشتریان فعلی و حفظ رابطه آنها با هم، مهمتر می‌باشد.

در این راستا، شرکت‌ها برای مدیریت روابط با مشتریان خود، باشگاه مشتریان را تشکیل می‌دهند.

یک باشگاه مشتری باید یک محیط صمیمی داشته باشد تا بتواند مشتریان را دور هم جمع کرده و ضمن معرفی اجناس و محصولات خود، با ارائه خدمات جدید، آنها را به خرید بیشتر تشویق کند.

مشتریان باید در ازای خرید، یک سری امتیازاتی را دریافت کنند، مثلاً مزایایی از قبیل کارت‌های خرید، تخفیف و… تا به فعالیت بیشتر ترغیب شوند و رضایت مشتریان نسبت به سازمان شما بیشتر شود.

یک شرکت موفق علاوه بر رضایت‌مندی مشتریان فعلی باید در جهت جذب مشتریان بیشتر از طریق سرویس‌های جدید و متفاوت اقدام کند.

روش باشگاه مشتریان تحلیل رفتاری مشتریان و سوق دادن آنها از طریق پاداش به شیوه شرطی به سوی بنگاه‌های اقتصادی می‌باشد.

باشگاه مشتریان به دو دسته باز و بسته (محدود) تقسیم می‌شوند:

باشگاه باز:

برای عضویت در این باشگاه نیاز به شرایط و هزینه نیست.

برای سازمان‌هایی که به عضو نیاز دارند مناسب است و اغلب تمامی اعضا از تمامی امکانات می‌توانند استفاده کنند.

باشگاه بسته (محدود):

در این باشگاه افرادی که تمایل دارند عضو شوند باید حق عضویت بپردازند و فرم مورد نیاز را کامل کنند.

در هر دو باشگاه می‌توان اطلاعاتی درباره مشتریان بدست آورد تا از آن بتوان برای برنامه ریزی در آینده استفاده کرد.

در واقع برای بدست آوردن یک مشتری باید یک تصویر از آن وجود داشته باشد.

در باشگاه مشتریان باید تمام اطلاعات مشتریان از قبیل سن، جنسیت، تلفن تماس و ایمیل را طبقه‌بندی کرده و یک بانک اطلاعاتی ایجاد کنید.

برای مثال می‌توان گفت:

از طریق این بانک اطلاعاتی می‌توان متوجه این شد که برای چه جنسیت و چه رده‌های سنی، چه محصولاتی را باید ارائه داد و اینکه هر شخص چه خدماتی را می‌پسندد، سپس این خدمات را ارائه کرده و با این کار فروش بیشتر و هزینه تبلیغات کمتر می‌شود.

هدف یک باشگاه مشتری تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان دائمی و همیشگی می‌باشد، به طوری‌که سایر برندها در حوزه کسب و کار مشابه نتوانند به راحتی تمایل مشتری را به مصرف کالاهای خود برانگیزانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *