دوازده روشی که مشتریانتان برای شما مشتری می آورند

یکی از بهترین روش های کسب مشتری جدید، ارجاع یا معرفی محصول از طرف مشتریان فعلی است. زمانی که شخص مورد اطمینان مان از ما می خواهد محصولی را امتحان کنیم، ما بطور حتم نگاهی به آن خواهیم انداخت.

پیشنهاد پورسانت

ارائه یک پورسانت معقول در سفارش‌های بعدی مشتریان، یک روش تقریباً نتیجه بخش برای ترغیب آنها به معرفی آنلاین محصول به دوستانشان است. فرآیند ارجاع را تا حد ممکن ساده و سرراست کنیم تا دلیلی برای معرفی نکردن محصول به دوستان باقی نماند.

از یک برنامه ارجاع مشتری استفاده کنیم

یکی از روش های تشویق مشتریان به ارجاع دوستانشان، استفاده از یک برنامه تشویقی مانند Referral Candy است. این یک برنامه Opt-In است که با ایجاد لینک بین مشتری و دوستانش، ارجاع را در تمام مسیر تا نقطه خرید محصول پی گیری می کند و در لحظه ی خرید، هم به شخص ارجاع دهنده و هم به مشتری جدید، پاداش کارشان را اهدا خواهد کرد. تنها کاری که مشتری اولیه باید انجام دهد این است که لینکی را با دوستانش به اشتراک بگذارد.

محتوایی فوق العاده تولید کنیم

برای مشتریانی که ما را می شناسند و دوست مان دارند یک محتوای عالی به اشتراک بگذاریم تا آنها محتوای شگفت انگیز ما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. به باشگاه دلار شِیو (Dollar Shave Club) (محصولات اصلاح و تیغ های ریش تراش با کیفیت بالا) و ویدئو‌های آنها یا شرکت بونوبوس (Bonobos) و نامه های سرگشاده آن به جیم هاربو (مربی فوتبال) توجه کنیم. این سایت ها با ایجاد محتوای مخصوص برای مشتریان، برند ما را به دوستانشان معرفی خواهند کرد و تأثیر اولیه مثبتی بر جای خواهند گذاشت.

 

تشویق به خودنمایی

درج گزینه های اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی در صفحه ی تأیید سفارش، راهی ساده برای تشویق ارجاع دهندگان است؛ بنابراین، بعد از اینکه فردی سفارش آنلاین می‌ دهد، با پیشنهاد جمله ای شبیه “بگذارید دوستان تان درباره محصول جدیدی که خریده اید بدانند»، به همراه دکمه ای برای ارجاع به رسانه های اجتماعی، کاری کنیم افراد بتوانند حس خودنمایی خود را از خرید محصول ما به دوستانشان نشان بدهند.

یک مسابقه راه بیندازیم

راحت و آسان: مردم همیشه می خواهند که چیزی برنده شوند. از تست مجانی محصول گرفته تا خدمات یا بخت‌ آزمایی، مشتریان کاری را که برای برنده شدن لازم است انجام می دهند؛ اما چگونه می توان مشتریان تجارت الکترونیک را برای ارجاع دوستانشان به صورت آنلاین تشویق کرد؟ با مسابقه انگیزه ایجاد کنیم. مثلاً به مشتریان بگوییم: “محصولی را به دوستان مان معرفی کنیم و از آنها بخواهیم در هنگام سفارش از اسم ما استفاده کنند تا یک کارت هدیه برنده شوید.”

فرآیند ارجاع را بازی‌ سازی کنیم

معمولاً بازی سازی در محیط های مختلفی استفاده می‌ شود و متناسب با نوع محصولی که می فروشیم متفاوت است برای مثال می تواند به‌ صورت تشویق مشتریان به کسب امتیاز و سپس تبدیل امتیازات به جایزه یا محصول، یا شاید حتی جایزه ی نقدی باشد.

کافی است تا آنها محصول ما را به دیگران معرفی کنند و از این کار لذت ببرند. البته سیستم امتیازدهی معمولاً جذاب تر است چون یک امتیاز بیشتر از یک مبلغ ساده در دنیا ارزش دارد.

یک محصول فوق‌ العاده بفروشیم

خیلی ساده است، اگر یک محصول فوق العاده بفروشیم دیگر نیازی نیست از مشتریان خود بخواهیم که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. مشتریان باید آنقدر به محصول ما عشق بورزند که خودشان آن را به اشتراک بگذارند.

 

سلسله‌ مراتب و انحصار ایجاد کنیم

ایجاد “گروه خاص” تنها محدود به بازاریابی نیست، بلکه به‌ طورکلی کار فوق‌ العاده‌ ای است. اگر با استفاده از هشتگ یک جنبش رسانه اجتماعی ایجاد کنیم که نشان بدهد دیگران چگونه از محصولات ما استفاده می‌ کنند، تبادل محتوا و ارتباط دو سویه صورت می گیرد.

کافی است در ابتدا با ایجاد سلسله‌ مراتب در میان این اجتماع جدید، از این امکانات به نفع خود استفاده کنیم. این اکوسیستم خودش از خودش محافظت خواهد کرد و بقیه‌ ی راه را خواهد رفت.

یک کارت ارجاع درون جعبه سفارش مشتریان قرار دهیم

یکی از روش های موفقی که در گذشته استفاده می کردیم و در حال حاضر هم نتیجه بخش است، قرار دادن کارت ارجاع داخل جعبه تمام سفارش ها است. این کار به مشتریان امکان می دهد تا کارت را با یک کد منحصربه‌ فرد در اختیار مشتریان بالقوه دیگر قرار دهند.

زمانی که مشتری جدید از این کد استفاده کند، متوجه خواهد شد که از طرف چه کسی بوده است و بعد از آن می توانیم، در سفارش‌ های بعدی مشتری اولیه، به او تخفیف نقدی بدهیم.

 

تجربیاتی ایجاد کنیم که ارزش اشتراک‌ گذاری داشته باشند

مردم اشتیاق شدیدی برای تجربیات دارند نه برای محصولات. آیا می توانیم تجربه‌ ای ایجاد کنیم که شخص را وادار به اشتراک‌ گذاری کند؟ مثلاً یک خرده فروشی مانند Indochino می تواند از ما و دوستان‌ مان دعوت کند و برایمان کت‌ و شلوار سفارشی بدوزد. یا مثلاً شرکتی مانند Finish Line می‌ تواند ما را از برگزاری یک رویداد محلی یا ماراتن مطلع سازد.

یک پیشنهاد ویژه پس از فروش ارائه دهیم

می توانیم مشتریان‌ مان را تشویق کنیم تا بعد از ثبت موفقیت‌ آمیز یک سفارش، این موضوع را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این روش بسیار موثر است. همچنین ارائه یک پاداش قابل‌ تبدیل به پول هم روش خوبی برای ترغیب مشتریان به خرید مجدد از ما است.

این یک رابطه‌ ی برد برد است که می‌ تواند سرآغازی برای ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان باشد؛ و این همان چیزی است که همه‌ ی کسب‌ و کارها آرزویش را دارند. برای خودکار‌سازی این فرآیند، برنامه‌ ای مانند Punchtab را امتحان کنیم.

از افرادی که ما را به مشتریان دیگر معرفی کرده‌ اند درحضور دیگران تشکر کنیم

گاهی اوقات، بهترین مشتریان ما دوست دارند احساس کنند که بخشی از شرکت ما هستند نه‌ فقط مصرف‌ کننده محصولات آن؛ بنابراین در حضور دیگران از مشتریان ارجاع‌ دهنده یا وفادار خود تشکر کنیم و به جامعه مشتریان‌ مان یادآور شویم که رضایت و موفقیت فردی آنها هدف نهایی ما است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *