1ـ سیستم باشگاه مشتریان ثابت کرده باعث افزایش سرعت رشد می­ شود.

مطمئناً هر یک از انواع برنامه­ های لویالتی ممکن به نتایج کاملاً متفاوتی ختم شود. اما به عنوان یک بازاریاب یا صاحب کمپانی هرگز نباید از این حقیقت چشم­ پوشی کنید که سیستم باشگاه مشتریان در دوره­ های گوناگون، بارها و بارها امتحان و اجرا شده است و تاکنون تأثیر مثبت خود را بر موفقیت هزاران شرکت ثابت نموده است. در واقع طراحی یک برنامه حرف ه­ای و اصولی باشگاه مشتریان، ساده­ ترین و سریع­ ترین راه برای رشد بسیاری از صنایع و کسب و کارها محسوب می­ شود.

2ـ هزینه طراحی سیستم باشگاه مشتریان آن قدرها که فکر می­ کنید زیاد نیست.

زمانی که فروشندگان به برنامه­ های لویالتی فکر می­ کنند، تصور می­ کنند قرار است بخش عظیمی از منابع خود را به سمت برنامه­ ای سرازیر کنند که اصلاً معلوم نیست مؤثر است یا خیر.

اما در حقیقت پیگیری و جذب مشتری جدید یکی از بزرگ­ترین بخش­ های هزینه­ ای یک شرکت به حساب می­ آید؛ براساس تحقیقی که در سال 2013 در مجله معتبر فوربز (Forbes) به چاپ رسید نشان داد که نگه­داری و حفظ یک مشتری 7 برابر کمتر از جذب مشتریان جدید برای شرکت­ ها هزینه دارد. بنابراین شما هزینه­ ای که برای طراحی و اجرای سیستم باشگاه مشتریان خود می­ کنید احتمالاً در برابر هزینه­ ای که برای جذب خریدار جدید می­ نمایید ناچیز خواهد بود.

به علاوه بسته و سیستم پاداش­ دهی شما، همین میزان اندک هزینه که برای برنامه پاداش­ دهی می­­ کنید در برابر فرصت­ های شغلی و درآمد اضافی که کسب می­ شود بسیار ناچیز خواهد بود.

3ـ افزایش شهرت

سیستم­ های لویالتی دو کار انجام می­ دهد:

1ـ اینکه مشتریان جدید را تشویق به خرید محصولات یا خدمات شما کنند؛ و

2ـ اینکه باعث شود مشتریان قدیم نیز احساس باارزش بودن کنند.

مطمئناً با استفاده از طراحی یک سیستم باشگاه مشتریان خوب تنها قدردانی و احساس خوب مشتریان نسبت به خود را بهبود نمی­ دهید، بلکه با این کار باعث می­ شوید شانس اینکه مشتریان حال حاضر، محصولات یا خدمات شما را به اطرافیان و نزدیکان خود معرفی کنند نیز افزایش یابد. هر چه مشتریان بیشتری احساس کنند کمپانی و برند شما قدرشناس آنهاست به همان میزان نیز از شما حمایت کرده و شما را به دیگران توصیه می­ کنند. همین امر تبدیل به یک چرخه و تعریف و تمجید دهان به دهان در میان جامعه شده و باعث افزایش شهرت و رشد کسب و کار شما خواهد شد.

4ـ افزایش فروش از طریق ارائه پاداش

ارائه پاداش در سیستم مشتریان یکی از قسمت مهم این برنامه محسوب می­ شود. بسیاری از فروشندگان و صاحبان مشاغل به سیستم­ های لویالتی علاقه زیادی دارند، چرا که توانایی آنها برای نگه داشتن مشتری با استفاده عملیات مختلف را بالا می­ برد. مشتریان نیز به برنامه­ های لویالتی علاقه دارند، چرا که معمولاً مشوق­ ها و انگیزه­ ای اضافی برای آنان جهت خرید را فراهم می­ کند. این پاداش­ ها می­ توانند به صورت خطی و یکنواخت و پلکانی و یا از طریق سقف حداقل خرید و روش­ های دیگر تعریف گردند.

به هر حال استفاده صحیح از فرایند پاداش­ دهی در برنامه­ های لویالتی در نهایت منجر به افزایش فروش شما خواهد شد. اما این تنها زمانی اتفاق می­ افتد که پاداشی که ارائه می­ دهید با کاری که از مشتری می­ خواهید در قبال آن انجام دهد همخوانی داشته باشد. مسئله بسیار مهم این است که سیستم­ های پاداش­ دهی و امتیازدهی برنامه­ های لویالتی مختلف، مانند هم نیست. تنها برنامه­ هایی موفق به تأثیرگذاری می­ شوند که ماهرانه و با درنظر گرفتن فاکتورهای مختلف طراحی و اجرا شود. از این رو مشورت با یک تیم حرف ه­ای طراحی و اجرای برنامه باشگاه مشتریان بسیار ضروری است.

5ـ سیستم باشگاه مشتریان برای تحقیقات بازاریابی حیاتی است.

درک رفتار خریداران و تحلیل آماری آنها در مورد یک استراتژی مشخص یکی از مهم­ ترین بخش­ های تحقیقات بازاریابی هر شرکتی است. این تحقیقات به شما کمک می­ کند که بهترین استراتژی­ ها که بیشترین راندمان فروش و تأثیرگذاری بر مشتری را داشته­ اند شناسایی کنید. با به کارگیری روش­ های مختلف در سیستم لویالتی و به اجرا گذاشتن برنامه­ ها در واقع آنها را محک زده و می­ توانید به این جمع­ بندی برسید که کدام روش، مخاطبان را از هدف دور و کدام روش آنها را به اهداف شما نزدیک­تر کرده است.

مخصوصاً در روش پاداش­دهی با بررسی هر استراتژی و رفتار مشتریان می­ توانید متوجه شوید استفاده از کدام سیستم پاداش­ دهی تأثیر بیشتری بر تشویق مشتریان و حفظ وفاداری آنان داشته است.

6ـ سیستم لویالتی باعث رضایت بیشتر مشتریان می­ شود.

به کمک طراحی یک برنامه پاداش­ دهی در سیستم لویالتی شما در واقع به مشتریان حال حاضر و مشتریان آینده­ تان این پیام را منتقل می­ کنید که شما تنها به دنبال درآمد و فروش خود نیستید، بلکه در حقیقت خواهان مشارکت مشتریان هستید تا از طریق یک رابطه برد – برد هر دو طرف به منافع مورد نظر خود برسید.

به این ترتیب حس نیت شما به مشتری نشان داده می­ شود و باعث بهبود دیدگاه آنان به برند و کمپانی شما می­ گردد که این امر نقش بسزایی در پیشرفت کسب و کار شما خواهد داشت.

7ـ شما می­ توانید پاداش­ های حضوری یا آنلاین ارائه دهید.

یکی از بزرگ­ترین مزایای سیستم باشگاه مشتریان هم برای صاحبان مشاغل و هم برای مشتریان، این است که بسته به روش انتخابی، پاداش­ های در نظر گرفته شده هم می­ تواند به صورت شخصی تحویل داده شود و هم به صورت آنلاین و یا به هر دو صورت، این مزیت به شما این امکان را می­ دهد تا برنامه­ های لویالتی شما محدوده وسیع­ تری از مشتریان را شامل شود.

اگر متوجه شده­ اید که بیشتر فروش شما از طریق فروشگاه اینترنتی و به صورت آنلاین انجام می­ شود، سیستم پاداش­ های آنلاین را تقویت کنید. برعکس، اگر بیشتر فروش شما از طریق مراجعه حضوری مشتریان انجام می­ شود بر روی سیستم­ های پاداش­ دهی حضوری را بیشتر تمرکز کنید. خوشبختانه شما این امکان را دارید بسته به شرایط و نیازهایتان، کارآمدترین روش را برای سیستم لویالتی خود انتخاب نمایید.

8ـ وقتی برنامه باشگاه مشتریان را آغاز کنید دیگر نیاز به صرف انرژی برای آن نیست.

در حقیقت طراحی و اجرای سیستم باشگاه مشتریان و هر سیستم پاداش­ دهی نیاز به تلاش از طرف شما دارد. لازم است که در مورد مشتریان خود تحقیق کنید و برای کارآمد بودن برنامه پاداش­ دهی، برنامه­ریزی­های دقیقی نمایید.

همانطور که گفتیم زمانی که یک برنامه پاداش­ دهی را آغاز می­ کنید این برنامه تبدیل به یک ماشین خودکار خواهد شد که خودش انرژی لازم خودش را تأمین می­ کند. هر چه مشتریان بیشتر خرید کنند بیشتر جایزه دریافت می­ کنند و این باعث می­ شود برای خریدهای بعدی بیشتر تشویق شوند.

همچنین آپدیت کردن پیوسته پاداش­ ها نیاز به تلاش و کار اضافی دارد و در عوض باعث می­ شود مشتریان همچنان راغب به خرید باشند. این کاری که برای آپدیت نگه داشتن باشگاه مشتریان خود انجام می­ دهید قابل مقایسه با تأثیر فوق العاده آن بر رشد شرکت نیست.

چرا وقت آن رسید تا یک باشگاه مشتریان برای خود طراحی کنید؟

دیگر از کسی پوشیده نیست که برنامه­ های لویالتی یکی از مؤثرترین برنامه­ های بازاریابی محسوب می­ شوند باعث افزایش سرعت رشد کمپانی می­ شوند، به حفظ مشتریان کمک بسزایی می­ کنند و بر شهرت و آوازه برند شما می­ افزایند. اگر تاکنون از برای خود و مشتریان­ تان یک برنامه باشگاه مشتریان تدارک ندیده­ اید، در حقیقت یکی از بهترین و آسان­ ترین ابزارهای موجود برای موفقیت کسب و کار خود را نادیده گرفته­ اید.

شرکت تبلیغاتی مرصاد ادز با سال­ ها تجربه در طراحی و تدوین انواع سیستم­ های لویالتی و طراحی سایت باشگاه مشتریان همواره آماده همکاری و به اشتراک ­گذاری تجربیات خود با شما می­ باشد.

باشگاه مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *