بازاریابی و ابعاد گوناگون آن


 

 

 

بیایید تصور کنیم فردی از ما به عنوان متخصص بازاریابی سوال بپرسد که  بازاریابی دقیقا چیست؟ در این پست به شما کمک میکنیم پاسختان این نباشد :

“خب بازاریابی بازاریابیه دیگه. این چه سوالیه؟”

بازاریابی چیست؟

بازاریابی فرآیند جلب نظر مشتری به محصول و یا سرویس‌های ارائه شده توسط برند شما است.

حالا شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چگونه این فرآیند تحقق می یابد پس بیایید و با مرصاد همراه باشید.

این اطلاعات از طریق بررسی وضعیت بازار، آنالیز آن و درک کامل درباره نیازمندی‌ها و خواسته‌های مصرف کنندگان است.

 بازاریابی به همه جنبه‌های بیزینس و کسب و کار مربوط است و شامل توسعه‌ی محصول، روش‌های توزیع، فروش و تبلیغات می‌شود.

بازاریابان برای تعیین دقیق نحوه‌ی فروش محصولات و رساندن آن به مشتری و همین‌طور برای بهینه‌سازی و پیشبرد موفقیت بسیار ضروری هستند.

حال اگر بخواهیم بازاریابی یا مارکتینگ را به زبان ساده تعریف کنیم اینگونه بیان میکنیم:

بازاریابی یا مارکتینگ عبارت است از همروند سازی همه فعالیت های یک شرکت در مسیر پیشرفت ….

حال  دیدگاه فیلیپ کاتلر  پدر علم بازاریابی را مورد توجه قرار میدهیم:

 

بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که به وسیله آن، افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا (و خدمات) با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

 

بازار ﮔﺮﺍﯾﯽ :

ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ جز ﻭﯾﮋﮔﯽ های مهم ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ نوین ﺍﺳﺖ.

ﻣﺪﯾﺮ موفق مدیری ﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑه روز اداره کند ﻭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﺎﻧﯽ محقق میشود ﮐﻪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ اصل ﺑﭙﺬﯾﺮﻧﺪ و متخصصانه ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﻨﻨﺪ.

ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺷﻨﺎﺳﯽ:

“قطعا شناخت لازمه ی هر تخصص است تا محیط پیرامون و حرفه خود را به طور دقیق نشناسیم  فعالیت در آن حیطه موفق نخواهد بود.

با گرد آوری اطلاعات محلی و تحقیق درباره بازار کنونی میتوان به موفقیت های بارز دست یافت.

ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ :

بازاریابی یعنی جستجو برای کشف مناسبترین راه حل در اننتخاب بازار هدف و قیمت هایی که سارمان میتواند در انجا موثر

واقع شود.

یعنی بیاییم مناسبترین بازار را برای محصول مورد نظر کشف کنیم.

ﺑﺎﺯﺍﺭﺳﺎﺯﯼ:

 

بازارسازی یعنی به دست گرفتن بازار و معرفی برندمان در بازار. و قطعا نقش بازاریابان غیر قابل چشم پوشی است.

آن هامیتوانند با استفاده از شواهد موجود در بازار و همچنین تجربه ی خوب و بد رقبا بازار را به دست بگیرند.

ﺑﺎﺯﺍﺭ ﮔﺮﺩی:

بازارگرد بازاریابی است که موظف است مدام در بازار حضور داشته باشدو با تحولات و تغییرات بازار همروند باشد و در

جهت کسب اطلاعات بازار تلاش کند.

حال اگر بخواهیم به چند مورد کوتاه از بازار گردی اشاره کنیم.

میتوانیم به حضور در نمایشگاه های مرتبط با سازمان بازدید از بازار های محلی و مشاهده آنها با دید میدانی دید مدیران را وسیع میکند.

این را نباید فراموش کنیم که در مقابل تغییر و تحول مقاومت نکنیم و اگر در جستجوهای بازار نیازی به تغییر دید بود با آغوش باز پذیرا باشید.

ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺳﻨﺠﯽ:

 

ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺳﻨﺠﯽ ﯾﻌﻨﯽ بررسی ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻮﺩﯾﻢ ﻭ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ، ﺁﻧﭽﻪ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﻭ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ.

 

نباید این نکته را نادیده گرفت که باید گام به گام و متوالی شرایط  و جایگاه برند در سازمان را بررسی کرد .

تا بتوان بازخورد تمام عملکرد های سازمان را زیر نظر گرفت و در آینده مسیر انتخابی به مراتب آسان تر میشود.

ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺍﺭی:

 

طبق تجربه گذشتگان میتوان گفت نگهداری مشتری کنونی به مراتب خیلی آسان تر از جذب مشتری جدید است.

 

پس باید بکوشیم مشتریان کنونی سازمان را راضی نگهداریم و در جهت تشویق و ترغیب آنان به خرید مجدد بکوشیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به پست باشگاه مشتریان ما مراجعه نمایید.

ﺑﺎﺯﺍﺭ ﮔﺮﻣﯽ:

پس از به دست آوردن بازار نیاز است، بازارگرمی را فراموش کنیم یعنی به موقع تبلیغ کنیم به موقع کابران را تشویق کنیم.

 

به سمت برند ما روانه شوند، تا بتوانیم مشتری را متقاعد سازیم به میل و رغبت خود محصول مارا خریداری کند .

حتی آن را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهد.

 

ﺑﺎﺯﺍﺭ ﮔﺮﺩﺍﻧﯽ:

ما باید بتوانیم بازاری که به مشقت بدست آوردیم مدیریت کنیم تا بتوانیم در وهله اول افت را مشاهده نکنیم،

باید استراتژی هایی تنظیم کنیم و به طور مستمر بر فعالیت های سازمان و کارکنان نظارت داشته باشیم و

عملکرد برند را در بازار مورد بررسی قراردهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *